Man skal ikke bevege seg lenge rundt blant toppene på blogglisten i Norge før man møter på bloggbarna. De som er født og oppvokst i en blogg – barn som allerede før de er født, har vært i fokus i mammas (og noen få ganger – pappas) blogg.
De siste dagene har det vært et gledelig fokus på barns
rettigheter i foreldrenes blogging – se for eksempel bloggen fabelastisk, bloggen til frujohansen og denne artikkelen i Aftenposten.
Bloggerbarnas forventede ankomst lanseres med brask og bram – for
eksempel valgte en av Norges største bloggere, Caroline Berg Eriksen, å lage en
søt liten animasjonsfilm om sin og mannens kjærlighetshistorie da hun skulle
annonsere at barn nr. 2 var på vei. Barn nr 1 ble også annonsert på bloggen i
forbindelse med feiringen av deres tredje bryllupsdag – under overskriften «alle
gode ting er tre». Innlegget fikk 1420 lykkeønskningskommentarer. Innlegget som
annonserte at nummer to var på vei, fikk bare 547 lykkeønskninger. Men det er
jo ofte slik med nr. 2.
Og så går det slag i slag. I bloggen får vi se bilder av
mors mage fra uke til uke, sammen med oppdateringer om mors vektøkning og
generelle form gjennom svangerskapet. Vi får innblikk i mors trening, tanker om moderskapet og
familien innimellom kommersielle innlegg med reklame for klær, sko, vesker til
mor – innredning av barnerom, og barneutstyr til barnet. Fortellingen om
barnets fødsel offentliggjøres i skjønn forening med annonselenker og
reklameinnslag. Alt i tråd med den livsstilen bloggen fronter. Friskt, pent,
lekkert, delikat – og ytterst kommersielt.
Når barna Berg-Eriksen er deltakere i den regisserte fortellingen om den
vellykkede familie i en livsstilsblogg, er de skånet for både omtaler av
at de har holdt foreldrene våkne om natten og bilder av seg selv i bare bleia
med snørr under nesen og et surt oppsyn. Det
vi får se i sosiale medier er vakre, velfriserte, velkledde barn som
hjelper mor å selge for eksempel matkasser, eller barnevogner. Eller
charterturer. Eller navnelapper til bruk i barnehagen. Eller bilstoler.
Det
meste en familie med små barn trenger eller drømmer om, og det meste
unge kvinner som er opptatt av å ta seg bra ut, trenger - eller ønsker
seg.
Eller - slik som
denne uken – hvor vi rett og slett får
være med å feire en sponset ekstravagansa
av en fødselsdag på bloggen til Caroline Berg Eriksen. Et partyfikserfirma, en
blomsterbutikk og en konditorbedrift har sammen laget et brak av en
barnebursdag for den unge frøken Berg Eriksen – formidlet i en hel rekke
fotografier med massevis av ballonger, pepperkakehus klare for pynting med
fargekoordinert godteri, små cupcakekunstverk, donuts i avstemte pastellfarger
og en fireetasjers kake et hvert brudepar kunne misunne henne. Det var matchende
forklær til alle – bursdagsbarnet hadde fått brodert navn på sitt forkle - og et
gigantisk pepperkakehus i papp. Utenfor huset var det rosa løper og flere
ballonger – det var fjær og papirgirlandere. Og rådyr.
På bloggen fikk vi ta del et gjennomregissert- og dekorert
overflødighetshorn, del 1 og del 2, om feiringen av en av Norges aller mest
berømte treåringer. Treåringens mor poserer som en lekker Hollywoodstjerne,
sminket og stylet etter alle kunstens regler, med leppestift som matcher en
kjole som matcher dekoren prefekt. Treåringens kjole matcher selvsagt også. Den
er kledelig sukkerstangrød med noen pepperkakefargede detaljer.
Dette er (selvsagt) et kommersielt stunt. Tre up-and-coming-bedrifter
får verdifull reklame for sine tjenester i en blogg som leses av 40-, 50-,60 000
mennesker hver eneste dag. Bursdagsbarnet blir en vakker, liten rekvisitt som altså
selger partyfiksing og -dekor og lekre kaker til andre småttiser som har
bursdag. Eller til mødrene deres. Den berømte treåringens små venner får også
være med som statister i den behørig dokumenterte bursdagsfeiringen.
Etter at selskapet er slutt, deler den tidligere fotballfruen,
nå selvtitulerte bloggdronningen bilder av mannen som sprekker hundrevis av
ballonger på snapchat.
Men hvorfor så kritisk til dette da? Det er jo bare lekkert
og vakkert og gøy og hvorfor i all verden er folk så surmagede – kan ikke CBE
bare få gjøre som hun vil – det er hennes barn og hennes (sponsorenes) penger?
For det første, så er en slik overdådighet av en bursdag en
voldsom belastning på miljøet – en forbruksfest og ressurssløsing av en annen verden.
For
det andre er det litt betenkelig og ganske trist at et barns bursdag
blir et kommersielt event. Og de er litt trist med et barn som vokser
opp i all offentlighet. Hvem som helst kan logge seg på mors ulike
SoMe-kanaler
og få med seg hva den unge damen har på seg ved ulike anledninger– hun
hadde sin egen hashtag -
#barnetsnavnsoutfit som baby. Vi har kunnet lese om hva hun har i barnehagesekken sin–
eller i hvert fall hva mor får betalt for å hevde at hun har i barnehagesekken.
Barnerommene i bloggerhjemmet er innredet med møbler og utstyr fra en stor og
kjent barneutstyrsleverandør. Barnevognen til det yngste blad på stammen i
familien Berg-Eriksen er sponset. Innlegget
om lillesøsters hjemreise fra sykehuset, var ispedd reklame for
barneutstyrsleverandøren. Det meste som
vises frem av utsyr og klær til barna, er det enten noen som har fått betalt
for at mor reklamerer for, eller det er sponset, eller så gir det mor inntekt
fordi hun har delt annonselenker.
Vi
har gjennom ni år fulgt familien Berg Eriksen gjennom bryllup og
begravelser, på feriereiser, på turer i skog og mark, ved frokostbordet,
når de har filmkveld, i hverdag og fest, vi har fått være med på
tidligere morgener i pysj i sengen, på bilturer og på fotballkamper.
På Snapchat deles det små snutter av denne treåringen som
gjør og sier søte ting, som synger på biltur og som leker med familiens hunder.
Som småtasser flest er hun skjønn og til å spise opp. Bloggerfamilien deler raust
av seg selv i det aller meste av det de gjør – i hvert fall tilsynelatende. De tegner
et bilde av en vakker, vellykket ung og søt familie. En familie som andre lett
kan identifisere seg med. En familie som selger annonseplass for millioner av
kroner hvert år. En familie med trofaste fans som følger med i blogg, på Snap,
på Instagram – og nå i adventstiden også på egen youtube-kanal.
Det er liten tvil om at CBE har vært eventyrlig dyktig. Hun
har etablert seg selv i den norske bloggertoppen. Bloggen hennes er estetisk
gjennomført, mannen som tar mange av bildene i bloggen og alle antrekksbildene
av kona, er blitt en dyktig fotograf.
Men det var disse barna da. Som er vist fram i bloggen fra
før de er født – som er brukt som merkevarebyggere, reklamekanaler og
rekvisitter. I videoen som ble produsert da paret skulle selge boligen sin i
Siljan, var den nyslåtte treåringen med – sammen med en lekker såpedispenser,
et Missoni-håndkle og sin barbente, gravide mor som gikk smilende fra rom til
rom og viste frem huset.
Barn har rett til privatliv – dette er fastslått barnekonvensjonens
kapittel 16. Å ha en lekkert stylet oppvekst som deles i stor grad på sosiale
medier ivaretar ikke denne retten. Selv
om barna fremstilles på en delikat måte, er dette like fullt et overtramp.
Dette er barn som er alt for unge til å samtykke til å være med på dette fordi
de er alt for unge til å forstå rekkevidden av hva de er med på.
At mor og far tjener meget gode penger på dette, er ingen
god unnskyldning for å dele bilder og film av barna i sosiale medier mange,
mange ganger hver eneste uke. Tvert imot kan man anta at millioninntektene er
et sterkt incentiv til å fortsette å vise frem familielivet – folk elsker jo å
følge med og bilder på Instagram av treåringen Berg-Eriksen får ofte mange
tusen flere likes enn bilder av mamma Caroline Berg Eriksen.
Disclaimer 1: Familiens yngste barn er brukt i
kommersielle sammenhenger flere ganger, men hun er foreløpig ikke vist frem i
SoMe på en måte som gjør at man kan kjenne henne igjen. Det er gledelig at
hennes rett til privatliv foreløpig er forvaltet bedre enn søsterens.
Disclaimer 2: Navnet til barna Berg Eriksen er bevisst utelatt i denne teksten.
Dette var god lesing! Takk!
ReplyDeleteFantastisk bra innlegg! :)
ReplyDeleteLikens alle de der mødrebloggerne.
ReplyDeleteJeg tipper at yngstebarnet blir vist i all sin herlighet som en julegave til de trofaste leserne av denne bloggen. Jeg kan aldri tenke meg at de skjermer den ene og viser frem den andre.
ReplyDeleteMen jeg håper jeg tar feil. :)