Wednesday, December 7, 2016

Et bloggerbarn fyller år

Man skal ikke bevege seg lenge rundt blant toppene på blogglisten i Norge før man møter på bloggbarna. De som er født og oppvokst i en blogg – barn som allerede før de er født, har vært i fokus i mammas (og noen få ganger – pappas) blogg.


De siste dagene har det vært et gledelig fokus på barns rettigheter i foreldrenes blogging – se for eksempel bloggen fabelastisk, bloggen til frujohansen og denne artikkelen i Aftenposten.

Bloggerbarnas forventede ankomst lanseres med brask og bram – for eksempel valgte en av Norges største bloggere, Caroline Berg Eriksen, å lage en søt liten animasjonsfilm om sin og mannens kjærlighetshistorie da hun skulle annonsere at barn nr. 2 var på vei. Barn nr 1 ble også annonsert på bloggen i forbindelse med feiringen av deres tredje bryllupsdag – under overskriften «alle gode ting er tre». Innlegget fikk 1420 lykkeønskningskommentarer. Innlegget som annonserte at nummer to var på vei, fikk bare 547 lykkeønskninger. Men det er jo ofte slik med nr. 2.

Og så går det slag i slag. I bloggen får vi se bilder av mors mage fra uke til uke, sammen med oppdateringer om mors vektøkning og generelle form gjennom svangerskapet. Vi får innblikk i  mors trening, tanker om moderskapet og familien innimellom kommersielle innlegg med reklame for klær, sko, vesker til mor – innredning av barnerom, og barneutstyr til barnet. Fortellingen om barnets fødsel offentliggjøres i skjønn forening med annonselenker og reklameinnslag. Alt i tråd med den livsstilen bloggen fronter. Friskt, pent, lekkert, delikat – og ytterst kommersielt.

Når barna Berg-Eriksen er deltakere i den regisserte fortellingen om den vellykkede familie i en livsstilsblogg, er de skånet for både omtaler av at de har holdt foreldrene våkne om natten og bilder av seg selv i bare bleia med snørr under nesen og et surt oppsyn. Det vi får se i sosiale medier er vakre, velfriserte, velkledde barn som hjelper mor å selge for eksempel matkasser, eller barnevogner. Eller charterturer. Eller navnelapper til bruk i barnehagen. Eller bilstoler. Det meste en familie med små barn trenger eller drømmer om, og det meste unge kvinner som er opptatt av å ta seg bra ut, trenger - eller ønsker seg.

Eller  - slik som denne uken – hvor vi  rett og slett får være med å  feire en sponset ekstravagansa av en fødselsdag på bloggen til Caroline Berg Eriksen. Et partyfikserfirma, en blomsterbutikk og en konditorbedrift har sammen laget et brak av en barnebursdag for den unge frøken Berg Eriksen – formidlet i en hel rekke fotografier med massevis av ballonger, pepperkakehus klare for pynting med fargekoordinert godteri, små cupcakekunstverk, donuts i avstemte pastellfarger og en fireetasjers kake et hvert brudepar kunne misunne henne. Det var matchende forklær til alle – bursdagsbarnet hadde fått brodert navn på sitt forkle - og et gigantisk pepperkakehus i papp. Utenfor huset var det rosa løper og flere ballonger – det var fjær og papirgirlandere. Og rådyr.

På bloggen fikk vi ta del et gjennomregissert- og dekorert overflødighetshorn, del 1 og del 2, om feiringen av en av Norges aller mest berømte treåringer. Treåringens mor poserer som en lekker Hollywoodstjerne, sminket og stylet etter alle kunstens regler, med leppestift som matcher en kjole som matcher dekoren prefekt. Treåringens kjole matcher selvsagt også. Den er kledelig sukkerstangrød med noen pepperkakefargede detaljer.

Dette er (selvsagt) et kommersielt stunt. Tre up-and-coming-bedrifter får verdifull reklame for sine tjenester i en blogg som leses av 40-, 50-,60 000 mennesker hver eneste dag. Bursdagsbarnet blir en vakker, liten rekvisitt som altså selger partyfiksing og -dekor og lekre kaker til andre småttiser som har bursdag. Eller til mødrene deres. Den berømte treåringens små venner får også være med som statister i den behørig dokumenterte bursdagsfeiringen.

Etter at selskapet er slutt, deler den tidligere fotballfruen, nå selvtitulerte bloggdronningen bilder av mannen som sprekker hundrevis av ballonger på snapchat.

Men hvorfor så kritisk til dette da? Det er jo bare lekkert og vakkert og gøy og hvorfor i all verden er folk så surmagede – kan ikke CBE bare få gjøre som hun vil – det er hennes barn og hennes (sponsorenes) penger?

For det første, så er en slik overdådighet av en bursdag en voldsom belastning på miljøet – en forbruksfest og ressurssløsing av en annen verden.
For det andre er det litt betenkelig og ganske trist at et barns bursdag blir et kommersielt event. Og de er litt trist med et barn som vokser opp i all offentlighet. Hvem som helst kan logge seg på mors ulike SoMe-kanaler og få med seg hva den unge damen har på seg ved ulike anledninger– hun hadde sin egen hashtag - #barnetsnavnsoutfit som baby. Vi har kunnet  lese om hva hun har i barnehagesekken sin– eller i hvert fall hva mor får betalt for å hevde at hun har i barnehagesekken. Barnerommene i bloggerhjemmet er innredet med møbler og utstyr fra en stor og kjent barneutstyrsleverandør. Barnevognen til det yngste blad på stammen i familien Berg-Eriksen er sponset.  Innlegget om lillesøsters hjemreise fra sykehuset, var ispedd reklame for barneutstyrsleverandøren.  Det meste som vises frem av utsyr og klær til barna, er det enten noen som har fått betalt for at mor reklamerer for, eller det er sponset, eller så gir det mor inntekt fordi hun har delt annonselenker.  
Vi har gjennom ni år fulgt familien Berg Eriksen  gjennom bryllup og begravelser, på feriereiser, på turer i skog og mark, ved frokostbordet, når de har filmkveld, i hverdag og fest, vi har fått være med på tidligere morgener i pysj i sengen, på bilturer og på fotballkamper.
På Snapchat deles det små snutter av denne treåringen som gjør og sier søte ting, som synger på biltur og som leker med familiens hunder. Som småtasser flest er hun skjønn og til å spise opp. Bloggerfamilien deler raust av seg selv i det aller meste av det de gjør – i hvert fall tilsynelatende. De tegner et bilde av en vakker, vellykket ung og søt familie. En familie som andre lett kan identifisere seg med. En familie som selger annonseplass for millioner av kroner hvert år. En familie med trofaste fans som følger med i blogg, på Snap, på Instagram – og nå i adventstiden også på egen youtube-kanal.

Det er liten tvil om at CBE har vært eventyrlig dyktig. Hun har etablert seg selv i den norske bloggertoppen. Bloggen hennes er estetisk gjennomført, mannen som tar mange av bildene i bloggen og alle antrekksbildene av kona, er blitt en dyktig fotograf.

Men det var disse barna da. Som er vist fram i bloggen fra før de er født – som er brukt som merkevarebyggere, reklamekanaler og rekvisitter. I videoen som ble produsert da paret skulle selge boligen sin i Siljan, var den nyslåtte treåringen med – sammen med en lekker såpedispenser, et Missoni-håndkle og sin barbente, gravide mor som gikk smilende fra rom til rom og viste frem huset.

Barn har rett til privatliv – dette er fastslått barnekonvensjonens kapittel 16. Å ha en lekkert stylet oppvekst som deles i stor grad på sosiale medier ivaretar ikke denne retten.  Selv om barna fremstilles på en delikat måte, er dette like fullt et overtramp. Dette er barn som er alt for unge til å samtykke til å være med på dette fordi de er alt for unge til å forstå rekkevidden av hva de er med på.

At mor og far tjener meget gode penger på dette, er ingen god unnskyldning for å dele bilder og film av barna i sosiale medier mange, mange ganger hver eneste uke. Tvert imot kan man anta at millioninntektene er et sterkt incentiv til å fortsette å vise frem familielivet – folk elsker jo å følge med og bilder på Instagram av treåringen Berg-Eriksen får ofte mange tusen flere likes enn bilder av mamma Caroline Berg Eriksen.

Disclaimer 1: Familiens yngste barn er brukt i kommersielle sammenhenger flere ganger, men hun er foreløpig ikke vist frem i SoMe på en måte som gjør at man kan kjenne henne igjen. Det er gledelig at hennes rett til privatliv foreløpig er forvaltet bedre enn søsterens.
Disclaimer 2: Navnet til barna Berg Eriksen er bevisst utelatt i denne teksten.

4 comments:

  1. Likens alle de der mødrebloggerne.

    ReplyDelete
  2. Jeg tipper at yngstebarnet blir vist i all sin herlighet som en julegave til de trofaste leserne av denne bloggen. Jeg kan aldri tenke meg at de skjermer den ene og viser frem den andre.
    Men jeg håper jeg tar feil. :)

    ReplyDelete